18/04/2010

ΧΑΛΑΝΔΡΙ: ΝΕΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ


Πριν μερικές μέρες καθώς ανεβαίναμε προς το βέλοντρομ για να παρακολουθήσουμε τους αγώνες περάσαμε από την κεντρική πλατεία του Χαλανδρίου. Είναι από τις λίγες φορές που η λέξη "ανάπλαση" βγάζει κάποιο νόημα. Η πλατεία στο Χαλάνδρι υπήρξε ένα ακόμα παράδειγμα δημόσιας αρχιτεκτονικής αποτυχίας. Μερικά μεγάλα δέντρα και μια πηγή (στεγνή τώρα) από το παρακείμενο ρέμα, τα μόνα απομεινάρια περασμένων μεγαλείων - τότε που όλος ο χώρος ήταν δημόσιος ακόμα και τα σπίτια των ανθρώπων. Τα τελευταία είκοσι χρόνια, τα λιγοστά τότε καφενεδάκια γίνανε αλυσίδες καφετεριών και αυτόματα επεκτάθηκαν στην πλατεία μαζί με όλα τα παρελκόμενα (νάυλον, σόμπες, εξωτερικοί μπουφέδες, μουσική κτλ). Μαζί ήρθαν και οι κάφροι με τα αυτοκίνητά τους παράνομα παρκαρισμένα πάνω στα πεζοδρόμια "για λίγο", τα μηχανάκια κάλυψαν το τελευταίο ελεύθερο χώρο της πλατείας. Αυτό συνέβαινε καθημερινά για πολλά χρόνια καθώς ο παρακείμενος δρόμος διπλής κατεύθυνσης διευκόλυνε το απόλυτο χάος οποιουδήποτε είχε κάποιο συμφέρον πάνω στην πλατεία: αυτοκίνητα/μηχανάκια, καφετερειάδες, φορτοεκφορτώσεις, μαγαζάτορες κτλ.
Τώρα ένα τεράστιο κενό υπάρχει στην πλατεία. Τα έργα μίκρυναν τον δρόμο σε μια κατεύθυνση (που αλλού έχεις δει να γίνεται αυτό πρόσφατα?!) και έδωσαν το κερδισμένο χώρο σε μεγαλύτερη πλατεία καθώς τα τραπέζια μετακόμισαν στο σχεδόν μισό του χώρου που κάλυπταν προηγουμένως Πολλοί οδηγοί και μαγαζάτορες σίγουρα θα γκρινιάζουν αλλά με μια τόσο απλή κίνηση ο χώρος αναδεικνύει μια αρχοντιά ευρωπαϊκής πόλης. Η αρχιτεκτονική και η πολεοδομία στην Αθήνα δεν χρειάζονται μεγαλεπήβολα σχέδια και διαγωνισμούς αλλά τομές και απλές, λειτουργικές λύσεις. Ελπίζουμε, πρώτα ότι η πλατεία θα παραμείνει έτσι, και ότι άλλα σημεία στην πόλη θα ακολουθήσουν μια τέτοια τακτική. Αν υποθέσουμε ότι η φάση με την επικείμενη απομάκρυνση των διαφημιστικών πινακίδων είναι ένα τέλος στην αυθαιρεσία και στον βιασμό της αισθητικής αναμένουμε με αισιοδοξία περισσότερα (από αυτά που μας είχαν τάξει εν όψη Ολυμπιακών Αγώνων, δηλαδή έξι χρόνια πριν). Έτσι για να μην λέτε ότι απλά και μόνο κράζουμε το κράτος!

6 comments:

  1. PEDIA STIN PLATEIA KOPIKAN DENTRA GIA NA GINI KATARAKTIS!!!TA PAGAKIA TA DIASKORPISAN STOUS TESSERIS ANEMOUS XALONTAS TO PAREISTIKO KLIMA TIS PLATEIAS..H PEDIKI XARA EGINE XWROS APOSTIROMENOS ME KAGELA XORIIS TOUS WRAIOUS THAMNOUS POU EIXE KAI TIS AXIOPREPESTATES KATASKEYES POU EIXE GIA TA PEDIA NA PEZOUN K GIA MAS NA PINOUME KAMIA MPYRA..NOMIZO POS H ANAPLASI AYTH DEN EINE K TOSO EUROPAIKI.TO MONO KALO OTI XILOTHIKAN OI ATHLIES KATASKEYES APO TIS KAFETERIES....

    ReplyDelete
  2. Ευχαριστούμε για την απάντηση/πληροφορία.

    Από κάποιο σημείο και μετά είναι και θέμα γούστου/ άποψης αν σου αρέσουν αυτά ή τα προηγούμενα τσιμέντα. Τα κάγκελα στις παιδικές χαρές είναι κάπως αναγκαία για όσους έχουν παιδιά και θέλουν να τα αφήσουν ελεύθερα να τρέξουν χωρίς να τα φάνε τα αμάξια/μηχανάκια κτλ.

    Το ότι το κράτος φτιάχνει ΜΟΝΟ τσιμεντοκατασκευές είναι σίγουρο. Τι περίμενες? Οικο-αρχιτεκτονική με γνώμωνα την παραδοσιακή σοφία? Ξεροληθιά?

    Απλά γεγονός είναι οτι κοψανε δρόμο και τον δώσανε στους πεζούς! Που έχει ξαναγίνει αυτό τα τελευταία 5 χρόνια?

    Ρωτάω...

    ReplyDelete
  3. file mou nomizo pos den pernouses wra se autin tin plateia einai fanero.twra h plateia einai aproswpi...sou leei proxora kane ta psonia sou k ama thes na xekourastis pies to kafedaki sou perimetrika tis plateias sta kafe..dn exi meros na tin araxis..telospantwn.episis h paidikh xara eixe xylino fraxti,thamnous k wraies kataskeyes gia ta paidakia.twra syrma,mpeto k kataskeyes gia paidakia xwris kanena endiaferon,apelpistika monoxnotes.to oti ekopsan dio dentra gia katarakti nomizeis oti eine thema goustou?ti na po...apogoiteusi.to thema dn eine h plateia na ginei ena meros pou apla to prospernas px pl omonoias,alla meros gia synanastrofi k xalarosi.xwris prasino k pagakia dn vlepo tin xrisimotita tis

    ReplyDelete
  4. Συμφωνούμε με αυτά που γράφεις!

    Το ποστ αναφέρεται στο διαδικασία αφαίρεσης λωρίδας αυτοκίνησης με παράλληλη προσφορά της ως λωρίδα πεζών.

    Θα έπρεπε να επεκταθεί και αλλού αυτή η πρακτική, όπως πχ στην Σκουφά όπου δεν μπορείς να περάσεις επειδή έχουμε 2 λωρίδες για παρκάρισμα. Κόψε τη μία και δώση την στους πεζούς. Αυτό ΕΙΝΑΙ ανάπλαση...

    Το κράτος ΔΕΝ μπορεί να κάνει ολοκληρωμένες αρχιτεκτονικές αναπλάσεις γιατί ΔΕΝ έχει την κουλτούρα.

    Πάντως και η απομάκρυνση των καφετερειών ήταν ψιλο-σούπερ φάση...

    φιλικά
    :)

    ReplyDelete
  5. Συμφωνώ ότι έγινε η πλατεία πολύ καλύτερη από πριν, με κάνα δύο όμως παρατηρήσεις:
    1. Αφήνουν να παρκάρουν μηχανάκια σε πολλά σημεία εντός της πλατείας.
    2. Η παιδική χαρά έγινε σαφώς μικρότερη από πρίν.
    3. Πολλά μηχανάκια κηνούναι άφοβα εντός της πλατείας.

    ReplyDelete
  6. Μπήκα τυχαία εδώ τρία χρόνια αργότερα.2013: Οποιος περάσει από την πλατεία θα δει ότι έχει κερδίσει στην πράξη πολύ περισσότερο κόσμο από παλιά. ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΣΤΕΚΙ.Και κυρίως γιά νέους.
    Και τα παραπάνω σχόλια φαντάζουν τόσο γραφικά ή εμπαθή ή εκτός κλίματος...

    ReplyDelete